Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

RFID

در فروشگاه هاي كه به سيستم RFID - Radio Frequency IDentification  مجهز هستند بايد از محصولاتي با برچسب هاي "tag" استفاده شود. برچسب های tag در اشكال مختلف توليد ميشود, رايج ترين آن در قاب دي وي دي و بلوري ها به شكل زير است.

اين tag ها از يك تراشه حافظه بسيار كوچك و يك انتن از جنس مس ساخته مي شود, در اين نوع رايج که در بعضي از قاب هاي دي وي دي يا بلوري (بستگي به توليد كننده دارد) توسط يك پلاستيك كوچيك محافظت ميشه, اطلاعات تراشه داخلي اين نوع tag توسط يك دستگاه Reader دستي به كامپيوتر مربوط ارسال ميشود و فيلم خريداري شده مجاز اعلام ميشود, و خريدار ميتواند از گيت هاي خروجي فروشگاه بدونه اينكه آژيرهاي اخطار فعال بشه عبور كند. حافظه این نوع tag از نوع (EPROM) است و اطلاعات داخلي آن فقط امكان خوانده شدن دارد.

در نوع پيشرفته تر از برچسب هاي tag استفاده مي شود, حافظه بكار رفته در اين نوع از tag ها از نوع (EEPROM) است و امكان بازنويسي چند باره اطلاعات را دارد. برچسب هاي tag حافظه بيشتري دارند و از آنتن هاي مارپيچ دور تراشه براي امكان ارسال و دريافت اطلاعات در فاصله هاي طولاني تر استفاده شده است. در تصاوير زير دو نوع از برچسب هاي tag را مشاهده ميكنيد.

     

 برچسب هاي tag در كالاهاي گران قيمت استفاده مي شود, اما در بسته بندي برخی از بلوري ها نيز استفاده شده است, tag ها به دو روش در قاب دي وي دي و بلوري ها استفاده شده است, در روش اول در گوشه اي از قاب چسبانده مي شود, درست مثل tag هاي رايج با اين تفاوت كه اين برچسب هاي tag بزرگ هستند و ظاهر داخلي قاب را زشت ميكنند! براي افرادي مثل من كه روي اين مسائل حساس هستم آنچنان جلوه جالبي ندارد, در روش دوم برچسب tag روي يك كارت چسبانده مي شود و داخل قاب قرار مي گيرد, مثل نمونه زير كه مربوط به يك نسخه US است.

 

با فناوري RFID در يك فروشگاه و کالاهای با برچسب tag تنها پول كالاهاي برداشته شده را به صندوق پرداخت ميكنيد, بدون اینکه مجبور به ایستادن در صف های طولانی براي اينكه صندوقدار اطلاعات برچسب باركد روي هر كالا را وارد كامپيوتر كند از در فروشگاه خارج می شوید.
چرا؟ چون برچسب روی کالا دیگر بارکد نیست بلکه از نوع RFID میباشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن... را به کامپیوترهای مربوطه مخابره میکند. از جمله مهمترین محاسن آن کاهش اتلاف وقت مشتری, محافظت از سرقت فيلم و محاسبه سریعتر تعداد عنوان هاي موجود در انبار بدون نیاز به نیروهای انسانی است.
بطور کلی RFID یا سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی است که قادر به تبادل داده ها  اطلاعاتي بین یک tag که به یک کالا متصل شده است و یک reader می باشد. برچسب های tag كه به صورت كارت داخل بعضي از عنوان هاي فيلم ها قرار ميگيرد همانطور كه گفته شد از حافظه EEPROM در آن ها استفاده شده است و اين امكان را دارند تا اطلاعات داخل آن توسط فروشگاه عرضه كننده باز خواني شود, و در خريدهاي بعدي به عنوان مثال تخفيف هاي به خريدار داده شود.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء