Blu-ray Review 2012

  • پرینت

دو نسخه از فيلم ۲۰۱۲ روي بلوري به دستم رسيد, تك ديسك و سه ديسك, جالبه بدونيد نسخه تك ديسك اين فيلم خراب بود و تو هيچ پليري اجرا نشد! و كلي داستان درست كرد! اما خوشبختانه نسخه سه ديسك فيلم مشكلي نداره و سالمه

بعد از ديدن فيلم به خودم گفتم از ۲۰۱۲ تحليل صدا و تصوير نمي نويسم! اما جذابيت هاي صدا و تصوير اين فيلم اين اجازه را به من نداد!

 هيجان در فيلم از تايم ۴۵:۰۰ شروع ميشه, با زمين لرزه و شروع تخريب شهر, همين اول بگم ميزان "detail" در بلوري ۲۰۱۲ به شدت بالاست و ميزان "Grain" بسيار كم است.

ساختمان هاي عظيم در حال تخريب شدن هستند و صدها هزار قطعه همراه با شيشه خورده در همه جا پراكنده ميشه, فقط وقت ميخواد بشيني اين همه جزئيات را كه خود اين جزئيات خودشان همراه جزئيات هستند را بشماري! اينو ديگه تو هيچ فيلمي تا اين حد نديده بودم كه اشياي تخريب شده و پراكنده در هوا يا در حال ريزش از پل هاي در حال تخريب خودشون هم جزئيات كاملي براي ديدن داشته باشند! صحنه بلند شدن هواپيما از روي باند فرودگاه و شكافته شدن زمين پشت هواپيما تا زمان بلند شدن هواپيما اصلا از ميزان وضوح اشياي مختلف روي زمين كم نميشه! 

 صحنه ای که هواپیما از میان دو ساختمان شیشه ای عظیم و در حال فرو ریختن عبور میکنه, به حدي جزئيات تصوير بالاست كه من تصوير را ثابت كردم و داشتم دكوراسيون داخل ساختمان ها را با دقت كامل ميديدم! افرادي كه به لبه پنجره ها اويزان بودند و مردي كه در آن شرايط بر ميگرده و عبور هواپيما را نگاه ميكند, تمام اين جزئيات تصوير در 2 متري من بود و نه بيشتر! درخشش خيره كننده اي داشت تك تك اشيا در انعكاس نوري كه از شيشه هاي خورد شده منعكس ميشد, تصاويری كه از داخل هواپيما ديده ميشه و تمام شهر در حال فرو رفتن در عمق زمين هستند جزئيات تصوير باور كردني نيست به شكل عجيبي ميشه همه چيز را به راحتي ديد, حتي با جزئيات كامل!

 مردي كه راديو سيار داره و از روي تپه داره آخرين حرفهاشو ميزنه, الان دقيق يادم نيست چي ميگفت فكر ميكنم ميگفت امروز آخرين روز ايالات متحده هست! رنگ طلائي بسيار درخشان و زيباي كه نشانه فوران آتشفشان هست روي صورتش ديده ميشه, تو خیلی از سایت ها یک شات از این صحنه گذاشته شده؟

 در صحنه پرتاب شدن گدازه ها به سمت زمين و برخورد آنها با درياچه ميشه قطرات آب پخش شده در هوا را به راحتي ديد, با انعكاس نور بروي هر قطره اين زيباي دو چندان ميشه, اولين بار كه اين صحنه را ديدم به حدي برام جذاب بود كه صحنه را به عقب برگرداندم و دوباره صحنه را ديدم!

Texture پوست بازيگران در این فیلم در سکانس های مثل مرکز فرمانده ای و كلا فضاهاي بسته خیلی عالی و طبیعی هست, اما در سكانس هاي باز آنچنان نظرم را جلب نكرد! در اكثر موارد Texture جالبي روي صورت بازيگر اول مرد (John Cusack) نداريم! اگر دقت كرده باشيد افراد سياه پوست اكثرا در فيلم ها بافت پوستي با جزئيات بالا دارند, هميشه پوست اين افراد كمي عرق كرده و درخشان با جزئيات بالا ديده ميشه! در 2012 هم همينطور هست در كلوزآپ هاي كه ازصورت هنرپيشه هاي سياه پوست گرفته شده و مخصوصا (Danny Glover) تصوير كوچكترين گرين ناراحت كننده اي نداره و در پس زمينه اصلا نويزي ديده نميشه, مگر اينكه بلند ميشدم ميرفتم جلوي نمايشگر كه باز هم فكر نميكنم مورد ناراحت كننده اي پيدا ميكردم! در تمام فيلم نميشد ايرادي از فيلم در زمينه گرين و نويز پس زمينه گرفت, همانطور كه گفتم ما با يك فيلم كاملا Clear و با detail بالا در تصوير مواجه هستيم.

تراک صوتی DTS-HD Master Audio 5.1 مثل همیشه برای من به اندازه کافی هیجان آور هست, ديگه نيازي نبود با اين فيلم منو بد جور هيجاني كنه! تصوير كه داشت از كيفيت و تميزي منو ميكشت, صدا رو هم بهش اضافه كنيد ببينيد من چي كشيدم بار اول كه فيلمو ديدم.

۲۰۱۲ به اندازه ای که جزئیات بصری دارد, افكت هاي صوتي ناب و با تفكيك فوق العاده بالا در هر كانال صدا هم دارد! صدا به شكل عالي با تصوير هماهنگ هست, يعني اينكه در صحنه هاي تخريب و انفجارها ما فقط شاهد يك افكت مخصوص صحنه نيستيم, در لحظه شاهد دها صدا در كانال هاي صدا هستيم كه بطور كاملا كاليبره شده شنيده ميشه! افجار, تخريب ساختمان ها, جيغ و داد مردم, شيشه هاي پراكنده در هوا, ريزش زمين و... همه و همه بطور زيبا و هيجان آوري در كانال هاي صدا بطور كاملا تفكيك شده شنيده ميشه! بطوري كه يه جاهاي از فيلم من خشكم زده بود! اولين بار بود فيلمو ميديدم و اون هم روي ولوم تقريبا 4/2 با صداي DTS-HD الان كه دارم دوباره بحش فكر ميكنم  فشارم ميره بالا و دوست دارم ول كنم برم فيلمو براي خودم دمو كنم:)

صحنه فوران آتشفشان و پرتاب شدن گدازه ها به سمت زمين خيلي براي تست كانال هاي ساراند عالي هست, حركت تكه هاي گدازه را به شكل كاملا طبيعي از بالاي سر احساس ميكنيد! تو همين صحنه وقتي تكه هاي گدازه به درياچه اي كوچيك برخورد ميكنه ميشه به راحتي صداي قطرات آب پراكنده شده در هوا را شنيد! حتي به تفكيك قطرات آب صدا وضوح دارد! تو همين سكانس صداي افكت به حدي قدرت و DSP بالا داره كه وقتي تكه هاي گدازه به زمين برخورد ميكند و تكه هاي سنگ خاك پاچيده ميشه به سمت دوربين كافي روي يك صندلي بدونه پشتي نشسته باشيد, ميدونيد چه اتفاقي ميفته؟ از عقب زمين ميخوريد

دوباره مجبورم بگم صدا و تصوير 2012 براي من عالي بود و واقعا لذت بردم و خواهم برد در تست هاي بعدي كه از اين فيلم در سيستم هاي مختلف خواهم داشت.


خوب حالا که با هم تحلیل بلوري ۲۰۱۲ را خواندیم, من يه توضيح كوچيك در مورد اين فيلم بدم؟اين هم يه جور بانس فيلم هست ديگه

 من از فيلم هاي كه به شعور بيننده توهين ميكنه اصلا خوشم نمياد! مرگ هاي قهرمانانه, نجات در اخرين لحظه و... حال آدم بد ميكنه و اين حس بهم ميده كه داره به شعورم به عنوان يك بيننده  توهين ميشه, من يك بار بيشتر فيلم تايتانيك كامرون را نديدم و ديگه هيچ وقت حاظر نيستم حتي بخشهاي از اين فيلمو ببينم؟ به قول "دكتر اكبر عالمي" كه ميگفت من تو سينمايي كه فيلمو تماشا ميكرديم آخراي فيلم به دوستي كه همراهم بود ميگفتم بابا من ميدونم تو قراره بميري پس زودتر بمير ما هم بعد از 3 ساعت از سالن بريم بيرون خسته شديم ديگه!

 آخراي اين 2012 هم براي من همينطور شده بود! من فكر نميكنم هيچ بچه مدرسه اي فكر ميكرد كشتي گير كرده در بين صخره ها موفق نميشه نجات پيدا كنه و همه سرنشينانش كشته ميشن! اين كشتي نوح امريش فقط زرافه و فيل كم داشت تا يك كشتي نوح كامل بشه! البته اينجا ما سه تا كشتي ميبينيم! با يك كشتي ديگه كافي بود كاپيتان هم با عصا بياد وايسه جلوي كشتي! بعد در آخر فیلم باز شدن دروازه ها و اون نور خورشيد و مردم نجات يافته با خوشحالي ميان رو عرشه كشتي و خوشحال كه نجات پيدا كردن! اما معلوم نيست اين آدم هاي نجات يافته اميدشون به كجاست؟ البته اميد همه ما به خداوند هست, اما در اين فيلم فرق ميكنه! به گفته فرمانده كشتي يا زير دريائي يا چيزي بين اين دو, بيش از 70% دنيا را آب گرفته, چيزي هم كه از آمريكا نمونده, پس اين آدم ها خوشحال دارن به كجا ميرن؟ شايد هم اون بخشهاي خشكي كه از زمين نشان داده ميشه "اسرائيل" هست. داستان منجي يهوديان و ظاهر شدنش از اورشليم را هم كه حتما ميدونيد؟ آيا نجات يافتگان اين فيلم قوم بني اسرائيل نيستند؟

 فيلم هاي آخرالزماني در اين سالها زياد ساخته شده, و 2012 ديگه آخر همشون بود, هاليوود در فيلم هاي زيادي آمريكا را منجي بشريت نشان داده اما در بين اين همه فيلمي كه ساخته شده فيلم هاي مثل سه گانه ماتريكس و اين آخري 2012 ديگه خيلي دستشون رو شده در نشان دادن آمريكا به عنوان نجات دهنده بشريت و الغاء اين نكته كه فقط آمريكاست كه ميتونه بشريت را از هر بلايي نجات بده!

تو ماتريكس كه مستقيما به اسم "يعقوب" اشاره ميشه! يعغوب در زبان ابري يعني اسرائيل! در اون فيلم ديالوگي هست كه ميگه مواظب پسر من يعقوب باش كه در كشتي تو هست! توجه كنيد ميگه مواظب اسرائيل باش! اين ديگه تخيلات من نيست, اين همه هزينه ميشه براي ساخت اين فيلمها آيا فقط براي سرگرمي؟ و گيشه است؟ نه هدفي فراتر از صنعت سنما پشت اين گونه از فيلم ها هست؟اصلا مگه میشه امریش یه فیلم صرفا سرگرم کننده ساخته باشه اون هم با این همه شعارهای به سطح آمده؟ فیلم های شبیه به ۲۰۱۲ کم نیست!  فیلمی مثل روز استقلال که خیلی واضح داره صحبت میکنه که منجی یک صهیونیسم هست! یا جنگ دنیاها اسپيلبرگ, خود اسپیلبرگ داره میگه من این فیلمو بعد از ۱۱ سپتامبر ساختم! تو فیلم داره اشاره میشه این هیولاها تروریسم هستند, دختر بچه از باباش تو ماشين ميپرسه, امروز مشخصه تروريسم به كي ميگن؟

 شايد براتون جالب باشه كه بدونيد در 40 سال پيش كمپاني ژيلت براي تبليغ تيغ هاي ريش تراشي خودش با همكاري كمپاني هاي فيلم سازي روشي را ابداع كرده بوده كه فكر نميكنم تا به امروز نمونه اي داشته باشد, همانطور كه ميدانيد در نمايش فيلم در سينما از 24 فريم در ثانيه استفاده ميشه, در آن زمان اسم ژيلت را به فاصله هاي مشخص به جاي يك فريم جايگزين ميكردند, چشم قادر نبود در سرعت 24 فريم بر ثانيه اين تصوير بسيار سريع را ببيند اما در دراز مدت مغز تصوير ژيلت را در خود ثبت ميكرد! ژيلت پوسترهاي بزرگ خود را كه دقيقا همان تصويري كه به جاي فريم هاي فيلم جايگزين شده بود را در خروجي سالن نصب ميكرد, تماشاگر در هنگام خروج از سالن و ديدن لوگو و اسم ژيلت اين احساس را داشت كه چقدر اين لوگو و اسم براش آشناست! و اين در ذهنش براي خريد ثبت ميشد.

اكثر توليدات مطرح امروز هاليوود داره همين كارو با بيننده جهاني خود ميكنه, اول اينكه آمريكا منجي عالم هست و دوم اسرائيل در خطره و اگر نجم بيم اسرائيل از دست رفته...

خلاصه 2012 تو همه چي آخرش هست.