ساب ووفر سیلد

  • پرینت

SVS PB13-Ultra

سایت Sound & Vision کار جالبی که انجام میده این که بعضی از ایمیل های که به مدیر این سایت ارسال میشه با پاسخ در سایت منتشر میکنه, بعضی از سوالات جنبه عمومی داره و میتونه سوال خیلی از علاقه مندان باشه, کار جالبی که ما در این چند سال انجام ندادیم! در این پست سوالی در باره ساب ووفرهای سیلد پرسیده شده که پاسخ خوبی داده شده است, در اینجا من هم یه نکاتی بهش اضافه می کنم.

 دلیل این که ساب ووفر های سیلد (بدون پورت خروجی باس) برای اتاق های کوچیک مناسب تر هستند به پاسخ آکوستیک اتاق برمیگرده, فرکانس های پایین از سطح حرکت می کنند, یکی از دلایلی که کف اتاق تاثیری بیشتر در ناحیه باس صدا داره همین سطح حرکت کردن فرکانس های پایین است. کابینت های سیلد ساب ووفر گستره دینامیکی محدودی نسبت به رفلکس ها دارن, اگر یه ساب ووفر داری پورت باس گستره ای به شعاع مثال 4 متر ایجاد میکنه, همون سایز ساب ووفر از نوع سیلد 1.5 متر توان انتشار فرکانس های پایین دارد. شعاع محدود تر صدا باعث بازتاب های سطحی و میانی کمتری میشه که باعث فوروارد نشدن ناحیه فرکانس پایین در شرایط اکوستیکی بد به شنونده می شود. (البته این امر کاملا نسبی و دلیل بر بهتر بودن سیلدها در موزیک نیست)

در صدای سینمایی داستان کاملا متفاوته و ساب ووفرهای داری پورت رفلکس باس حرف اول را میزنند, ساب ووفرهای سیلد به همون علت شعاع صدای محدودی که دارن در فضای سینمایی DSP صدارو بهم میریزن, در یک ستاپ 5.1 یا 7.1 فرقی نمیکنه اگر بلندگوهای کانال های اصلی باس رفلکس باشن و ساب ووفر سیلد انتخاب بشه به علت شعاع فرکانسی محدود پوشش فرکانسی اتاق بهم میریزه و صدای ساب میره عقب, در این حالت صدای کانال LFE هایلایت میشه و در پیک های سنگین محل قرار گیری ساب ووفر توسط شنونده کاملا قابل تشخبصه! این مسئله میتونه فضای DSP که میدونید از مهم ترین عوامل صدای سینمایی خوب هست خراب کنه. در بعضی از ستاپ های سینمایی دیدم برای جبران ضعف ساب ووفرهای سیلد از دو ساب در کانال جلو استفاده کردن! این کار تا حدودی میتونه شعاع پوشش فرکانس پایین جبران کنه اما باز مشکل DSP صدا شنیده میشه!

مشکل دیگه ساب ووفرهای سیلد افکتیو نبودنشون, قسمت مهمی از صدای سینمایی پرتاب افکت های فرکانس پایین به شنوده است, ساب های سیلد در جای که قرار دارند ضربه های شبیه به تبل میزنن, در صورتی که صدا باید به عمق وجود شنونده نفوذ کنه و اون از جا بکنه, کاری که ساب ووفرهای دارای پورت باس (از نوع درست و حسابی) خیلی سنگین انجام میدن!

سیلد بودن ساب ووفر در کل شاید بتونه در فضاهای کوچک با اکوستیک بد حس شنیداری بهتری در موزیک به شنونده بده, اما این مسئله مهم نباید فراموش کرد که فضای کوچیک در موزیک نیازی به ساب ووفر نداره! ساب ووفر فقط در فضا سازی های بزرگ ارکستر اون هم در شرایط آکوستیکی مناسب و ساب ووفرهای خاص از برندهای خاص مثل Wilson Audio و چند برند دیگه میتونه کمک کنه سازهای ضربه ای بهتر شنیده بشن و درک شنونده از فضای ارکستر دقیق تر باشد.