KEF LS50 Review

  • پرینت

KEF مدل LS50 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس کمپانی تولید کرده است. طراح کابینت این مدل آقای "Mark Dodd" هستند. LS50 به علت ابعاد صدای که داره میشه ازش برای های فای خانگی هم استفاده کرد. در این مدل از درایو ارتقاء داده شده Uni-Q استفاده شده که فقط در مدل Blade که از سری های اند KEF هست از این درایور استفاده شده است. ساختار درایو Uni-Q با سری Q تفاوتی نداره فقط کیفیت آلیاژ بکار رفته و دقت ساخت در کلاس های اند قرار دارد.

LS50 یکی از اون Two-way های که تا صداشو نشنوید نمیتونید باور کنید از یک کابینتی با این سایز صدای با این ابعاد گسترده شنیده بشه! درایو Uni-Q امکان حرکت های فیزیکال خیلی بالای برای جا به جای هوای داخل کابینت نداره و فقط با طراحی خاص کابینت که میشه از این درایو Mid Bass, باس خوبی شنید طراحی که خیلی عالی برای LS50 انجام شده است. LS50 امپدانس و حساسیت نسبتا بالای داره اما خیلی هم خوش درایو نیست و بیشتر از اونی که فکر کنید جریان میخواد تا درایو بشه. کلان KEF جریان خوب میخواد تا بشه ازش صدای خوب گرفت! 

در کابینت LS50 از یک پورت رفلکس باس منحصربفرد استفاده شده که در مرکز مجرای پورت از فوم ضخیم قابل انعطاف استفاده شده است که در پیک های سنگین فوم متناسب با حجم هوا منبسط می شود و حجم پورت افزایش پیدا میکنه در این حالت جریان هوا بدون برگشت به داخل کابینت و ایجاد رزونانس از کابینت تخلیه میشه. طراحی پورت باسی با امکان تغییر ضخامت ایده بسیار هوشمندانه که مشکل تداخل فرکانس پائین و متوسط در این بلندگو به حداقل رسانده است.

صدای LS50 فوق العاده زنده ست, میدونید که من از صدای حسی بدم میاد! صدای Emotional برای شو بسیار عالیه اما من دوست ندارم! به دلایلی که قبلا درباره موزیک گفتم. ابعاد صدای این بلندگو یکی از بهترین های بوده که در این سایز کابینت و درایور شنیدم! صدای واید با پرتاب بالا در یک پوشش فرکانسی کامل جزئیات کاملی به شنونده میده. واید بودن فول فرکانسی این بلندگو place در فضای اتاق راحت کرده و با کمی زاویه دادن به بلندگوها میشه sweet spot اتاق تغییر داد. اکثر بلندگوهای Two-way مشکل place و محدود بودن sweet spot دارن که این بلندگو همانطور که گفتم به دلیل پرتاب صدا و همچنین واید بودن موج از دیافراگم بلندگو سختی پیدا کردن بهترین نقطه صدارو کمنر کرده.

 یکی از ویژگی های عالی این بلندگو Refinement که در محدوده فرکانس میانه و بالا داره, بطوریکه حضور بلندگو حس نمی کنید, صدا در بعضی فرکانس ها خشن نمیشه و لبه پیدا نمیکنه, خش صدا با صدای ساز شنیده میشه و بلندگو چیزی از صدا کم یا زیاد نمیکنه, ارزشمند ترین ویژگی که کامپوننت ها میتونند داشته باشد همین Neutrality , کافی یک طراح فقط با این دید محصولی طراحی کنه, مطمئن باشید در طراحی های متوسط با Neutrality بالا پاسخ های خیلی بهتری خواهید گرفت تا از طراحانی که ذهن رنگی دارند و میخوان با صدای خاص خودشون مطرح کنند! و این وسط فقط موزیک که قربانی ذهنیت طراح میشه.

 صدای LS50 تصویر Soundstage عالی داره, البته با تست های که من کردم تصویر کامل از فضای اجرا یکم محدود بود! و اگر کمی عقب میرفتم فضای اجرا تبدیل به یک استریو خوب میشد. تا فاصله ۲ متر خیلی خوب جای هر ساز و فاصله آنها از هم قابل تشخیص بود و با عقب رفتن حس صدای زنده کمتر میشد و همانطور که گفتم یک استرویو خوب میشد شنید. تا این حد هم برای بلندگوی با این ابعاد عالی بحساب میاد. 

ووکال در درایور Uni-Q عالی و در LS50 رفرنس بود! طراحی این درایو از حنجره انسان الگو گرفته شده, تولید طیف وسیعی از فرکانس ها تنها از یک یونیت. این با بلندگوهای فول رنج مسخره اشتباه نگیرید! صدای ووکال LS50 نه Emotion بود و نه Flat این همون ویژگی که من درگیر درایور Uni-Q کرده! خودش رنگی نداره, نه حسی به صدا میده و نه چیزی ازش میگیره و نه صدارو رنگی گرم میکنه و نه انرژی به صدا میده, این میشه صدای خارج از دنیایی تجاری و همون چیزی که هر آوازه خوان و نوازنده ای دوست داره. صدای که در بلندگوهای که من دوست دارم مثل , Kharma , B&W, Marten شنیده می شود. البته نه همه مدل هاشون!

اگر برای اتاق نشیمن خودتون دنبال یک بلندگوی وفادار به صدا و زیبا هستید حتما LS50 بشنوید.

همچنین این بلندگو وزن زیادی نداره و خیلی راحت میتونید از کشورهای اطراف بخرید و مسافری وارد کنید.